Jinjer

Ukraina ei ole turhan usein esillä, kun metallimusiikista puhutaan. Jinjer raivaa kovaa kyytiä tietään kotimaansa rajojen ulkopuolelle, ja viime vuonna Napalm Recordsin kautta maailmanlaajuisesti julkaistu King Of Everything -pitkäsoitto on jouduttanut maailmanvalloitusta reippaasti. Bändi esiintyi juuri Nummirockissa, mutta esiintyipä Jinjer vajaa vuosi sitten myös Qstockissa. Tuolloin, kuten myös tälläkin kertaa, bändi ajoi matkan kotimaastaan Pohjolan perukoille itse autolla. Matkaa edestakaisin kertyi reipas 4000 kilometriä.

– Niin, tulihan Ouluun ajaessa tosiaan vielä reipas 300 kilometriä lisää verrattuna tähän reissuun, bändissä bassoa nopeasti tikkaava Eugene Kostyuk aloittaa. Eipä se meitä haittaa, olemme tottuneet ajamaan pitkiäkin matkoja yksittäisten keikkojen vuoksi. Käytämme lentokonetta vain silloin kun ei ole minkäänlaista mahdollisuutta taittaa matkaa autolla. Joissain itämaissa kun tiet ovat niin surkeassa kunnossa.

– Vaikkapa keikkaillessamme Israelissa ja Georgiassa käytimme lentokonetta, ja tuleva keikkamme Dubaissa tehdään myös lentäen. Pakun hyvä puoli on kuitenkin se, että voimme roudata omaa backlineä mukanamme. Toki bensamittaria pitää muistaa vähän tarkkailla, ja öljytkin voisi välillä tarkistaa, hän lisää naurahtaen.

– Oulun-keikka oli hyvä, mutta täällä Nummirockissa sujui paremmin. Oulun-keikkamme oli toinen tai kolmas uuden rumpalimme kanssa, ja soitto ei ollut niin yhtenäistä kuin olisi pitänyt. Slottimme Oulussa oli pienellä lavalla puurakennuksen sisällä, ja soundit olivat valitettavasti jatkuvaa hakemista. Nummirockissa oli siistiä päästä näkemään suomalaisfanejamme ulkoilmakeikalla. Lämmitti todella paljon mieltä nähdä, kuinka paljon jengiä tuli näkemään ja kuulemaan settimme. Rakastamme kesäfestareita. Kukapa ei?

Pohjolan perukoilta siirrymme hetkeksi Jinjerin kotimaahan ja Ukrainan lähinaapureihin.

– Ukrainassa ja muissa itäeurooppalaisissa maissa syntyy jatkuvasti hyviä bändejä. On vain sääli, ettei niistä nouse länsimaiden tietoisuuteen kuin marginaalisen pieni ryhmä. Toisinaan nämä bändit eivät nouse kovin isoiksi kotimaissaankaan, mutta niin kai se menee maassa kuin maassa. Markkinat ovat niin raa’at. Romaniassa on esimerkiksi bändi nimeltä White Walls, joka perustettiin samoihin aikoihin Jinjerin kanssa, se on erittäin hyvä bändi, Kostyuk hehkuttaa lajitovereitaan.

– Itä-Euroopan metalliskene on omalla tavallaan hyvin uniikki. Tohtisin väittää, että monet ukrainalaiset bändit eivät raa’asti kopioi toisiaan tai esikuviaan, vaan pyrkivät keksimään omia juttujaan. Sikäli, kun moinen on mahdollista vuonna 2017.

 

KAIKEN KUNINGAS

Seuraavaksi palanen bändin historiaa. Kostyuk kertoo:

– Bändin nimi, Jinjer, ei tarkoita yhtikäs mitään. Bändin nimeäminen on toisinaan sama kuin antaisi nimen omalle lapselle; ei kukaan ajattele nimen tarkoitusperää, on vain valittava nimi, joka miellyttää korvaa. En ole alkuperäinen jäsen tässä bändissä, mutten ole kuullut keneltäkään mahdollisista muista nimivaihtoehdoista varhaisilta ajoilta. En myöskään tiedä, kuka tai ketkä päättivät lopulta Jinjer-nimestä. Jinjer on kivan hämäävä nimi, vähän kuin ginger (suom. inkivääri).

Jinjer otti valtaisan harppauksen kohti yleisempää tunnettuutta King Of Everythingillä. Inhale, Do Not Breathe julkaistiin 2012 alun perin vain digitaalisena julkaisuna, mutta sekin sai vuotta myöhemmin fyysisen ulkoasun.

– Olimme tuohon aikaan vielä nuori bändi ja todella nälkäisiä musiikin suhteen, vaikka musiikkibisnes oli meille kaikkiaan täysin uutta. Yksikään levy-yhtiö ei tuntunut kiinnostuvan meistä, joten teimme Inhale, Do Not Breathen omakustanteisesti. Se tuntui jopa pikkuisen surulliselta; kai sitä jokainen kuitenkin hiljaa mielessään toivoisi, että joku levy-yhtiö bongaisi sinut. Myöhemmin kreikkalainen The Leaders Records huomasi meidät, otti yhteyttä meihin ja 2013 saimme esikoisteoksemme ulos virallisempaa reittiä pitkin. Äänite sai hyvää palautetta monissa eurooppalaisissa musiikkilehdissä. Oli onnistunut veto pistää se ulos virallisesti, ja ennen kaikkea onnekas tapaus.

Cloud Factory- ja King Of Everything -kokopitkät ilmestyivät vastaavasti vuosina 2014 ja 2016.

– Samainen levy-yhtiö julkaisi Cloud Factoryn vuotta myöhemmin. Se oli isompi työ, ja monethan tuntuu pitävän tätä äänitettä meidän varsinaisena debyyttilevynä.

– Etenkin Ukrainassa Cloud Factoryn julkaisua ympäröinyt aika oli upeata. En tahdo kuulostaa millään lailla itserakkaalta, mutta media nosti meitä jonkinlaiselle korokkeelle ja teki meistä jopa "parhaan ukrainalaisen bändin", tai ainakin siihen aikaan isoimman. Tämän levyn myötä pääsimme ensi kertaa länsimaihin. Muistelen jo nyt noita aikoja lämmöllä, vaikkeihan niistä ole vasta kuin kaksi vuotta. Emme olleet enää teini-ikäisiä, mutta kun lähdimme ensimmäisille keikoillemme länteen, meistä tuli teinityttöjen tavoin kirkuvia, kikattavia riesoja. Iloinen kuplamme hajosi traagisesti tuon vuoden keväällä, kun silloinen rumpalimme tippui kolmannesta kerroksesta, mursi selkärankansa ja halvaantui.

– Kun mietin King Of Everythingiä, ensimmäisenä mieleen tulee sana 'monimuotoisuus'. Tässä albumissa on paljon enemmän tasoja ja koukkuja edelliseen verrattuna. Siitäpä nimikin keksittiin, King Of Everything (suom. kaiken kuningas). Rakastan levyä siksi, kun se ei ole pelkästään metallilevy, vaan siihen on sekoitettu mukaan muitakin musiikin alalajeja. Tämän levyn myötä tiesimme jokainen, että nyt ollaan löydetty se tyyli ja suunta, mitä haluammekin. Haluamme kuulostaa nimenomaan tältä. Olen todella tyytyväinen bändiimme erityisesti siitä syystä, että onnistuimme tekemään tällaisen levyn hyvin pienessä ajassa; kirjoitimme materiaalin alusta loppuun kolmessa kuukaudessa.

– Olen etsinyt käsiini mahdollisesti kaikki kirjoitetut arviot levystä, ja joukossa on ollut joitain tapauksia, joissa ihmiset eivät ole käsittäneet, miksi metallibändi haluaa sekoittaa mukaan jazz- ja pieniä folk-viboja. Se on totta kai ok, olkoon jokaisella oma mielipiteensä.

 

SEURAAVA ASKEL

Jinjer on tuonut aikaisemminkin esille, ettei bändi tahdo olla liitoksissa tyypillisiin metallibändeihin, joissa karjuvat naislaulajat ovat etusijalla.

– Emme ole juurikaan näihin female fronted metal -bändeihin päin kallellaan. Guano Apesista toki olemme saattaneet ammentaa joitain ajatuksia, mutta se nyt ei olekaan puhdasveristä metallia. Maailmassa on valtavasti metallibändejä, joissa naislaulajat vain karjuvat ja huutavat. Rehellisesti sanottuna, en toisinaan edes erota näitä nais- ja mieskarjujia toisistaan. Meitä alkoi toden teolla ärsyttää, kun promoottorit ja muut bisneksessä alkoivat tuoda Jinjeriä esille "uutena female fronted -bändinä", ja yrittivät sillä tavoin saada isompaa hypeä. Emme ole sellainen bändi eikä meistä sellaista tule. Tatiana (Shmaylyuk, laulu) pystyy laulamaan niin paljon muutakin kuin vain örinäosastoa.



Haastattelun loppuun utelen vielä hieman tulevaa ja uran parhaita saavutuksia.

– Alamme työstää uutta materiaalia ennen syksyä. Meillä on jo ideoita valmiina ja tiedämme, mitä haluamme tehdä. King Of Everything ei ole vielä vanha millään lailla, mutta haluamme ehdottomasti tehdä lisää materiaalia nyt, kun on hyvä draivi päällä. Tyyli on sama kuin edellisellä platalla.

– Jinjer on saavuttanut tähän mennessä urallaan paljon, mutta saavutusten listaaminen paremmuusjärjestykseen on sula mahdottomuus. Saavutukset ovat muutenkin toisinaan hieman kaksipiippuinen asia: sinä hetkenä, kun saat aikaan jotain suurta, se tuntuu uskomattomalta ja hurjalta, mutta jo parin päivän päästä sellaiset asiat unohtuvat. Parasta on pysyä vain tässä hetkessä – elää tässä ja nyt. Tällä hetkellä todella kova juttu on se, että meillä näyttäisi viimeinkin olevan toimiva verkosto bändin ympärillä managementtia myöten. DevilDriver-laulaja Dez Fafaran tuore The Oracle Management on meidän managementtimme Jenkeissä. Niin, ja onhan meillä syksyllä tulossa rundi Arch Enemyn lämmitteljänä. Se saa kieltämättä sukat pyörimään jaloissani, Kostyuk päättää tyytyväisenä.

FACTS FILE
UUSIN JULKAISU HAASTATELTAESSA

King Of Everything
KOTIPAIKKA
Horlivka, Ukraina

JÄSENET
Tatiana Shmailyuk - laulu
Roman Ibramkhalilov - kitara
Eugene Kostyuk - basso
Vladislav Ulasevish - rummut


DISKOGRAFIA
Inhale, Do Not Breathe 2012
Cloud Factory 2014
King Of Everything 2016
© Imperiumi MMVII. Teksti: Samuli Keskitalo   Kuvat: Samuli Keskitalo
http://jinjer-metalband.com/ Lisää tietoa tästä artistista imperiumi.net:ssä Lukukertoja : 1149 Palaa »