Papa Roach

Papa Roach julkaisi yhdeksännen studioalbuminsa, Crooked Teethin, 19. toukokuuta. Uuden levyn myötä tuottajan paikalle astuivat nuoremman sukupolven Nicholas “Ras” Furlong ja Colin Brittain, joiden kanssa bändi on ottanut tyylillisesti askeleen taaksepäin uransa alkuvaiheille.
 
Imperiumi.net sai langan päähän vuoden 2009 Metamorphosis-levystä asti Papa Roachin rummuista vastanneen Tony Palermon. Haastattelun alkaessa päivä kääntyi vasta iltapäivän puolelle Amerikan maalla. Aamupäivän aikana Papa Roach oli jo kerennyt kuunteluttaa uutta levyään pienelle määrälle fanejaan. Menenkin heti asiaan ja tiedustelen, miten bändi uskoo fanien ottavan levyn vastaan.

– Olemme julkaisseet viimeisen parin kuukauden aikana paljon uutta materiaalia, ja olemme saaneet niistä erityisen positiivista palautetta. Uskon, että kun ihmiset pääsevät sisälle biiseihin ja kuulevat koko levyn kokonaisuutena, he tulevat pitämään siitä. Olemme todella ylpeitä levystä ja uskomme, että se muistetaan yhtenä Papa Roachin historian parhaista levyistä. Se kattaa paljon eri aikakausia: tulevaisuutta ja tätä päivää. Mielestäni musiikillisesti ja sanoituksellisesti albumi on yhtenäinen kokonaisuus, joka kertoo hienon tarinan. 

Papa Roachin sanoitukset tunnetaan yleensä hyvin tunnepitoisesta sisällöstä. Bändin laulaja ja biisien sanoittaja Jacoby Shaddix kertookin useimmiten biiseissään omasta elämästään ja asioista, mitä hän käy paraikaa läpi.

– Uskon, että se on kuin mikä tahansa muukin albumimme, siinä on jokaiselle jotain. Shaddixin kirjoittaessa lyriikoita kaikki teksti tulee suoraan hänen sydämestään. Yleensä biisit kertovat suoraan hänen elämästään tai siitä, mikä hänen mieltään painaa sillä hetkellä. Mutta myös niistä kaikista positiivista asioista, mitä elämä voi tuoda eteen. Lyhyesti sanottuna Papa Roachin viesti ihmisille on, että elämä ei ole aina helppoa, mutta kaikesta huolimatta sinun täytyy löytää valo pimeydestä ja yrittää ajatella positiivisesti. Uskon, että uusi albumi ei poikkea sanomaltaan tässä asiassa.

 

KOKEILUNHALUA JA UUSIA TUULIA

Jo ennen uuden levyn julkaisua oli nähtävissä viitteitä siitä, että yhtye palaisi tyylillisesti ajassa takaisin Infest-levyn aikoihin, mistä bändin tarina suuren yleisön silmissä aikoinaan alkoikin vuonna 2000.

– Löysimme uudelle albumillemme kaksi uutta nuoremman sukupolven tuottajaa, Nicholas “Ras” Furlongin ja Colin Brittainin. He tavallaan ohjasivat meidät enemmän siihen suuntaan, mitä olimme ennen. Esimerkiksi Shaddix räppää uudella levyllä enemmän kuin parilla viimeisellä levyllä on totuttu kuulemaan. Se oli Shaddixille täysin luonnollinen asia, eikä häntä tarvinnut siihen suostutella, Palermo toteaa.

Bändin aloittaessa työskentelynsä uusien tuottajien kanssa, he halusivat ensiksi testata kuinka heidän yhteistyönsä toimisi. Oliko työskentely alusta asti ruusuilla tanssimista, siitä Palermo kertoo seuraavassa enemmän.

– Kirjoitimme My Medication -biisin periaatteessa testibiisiksi, jolla halusimme testata, kuinka hyvin tulisimme toimeen jätkien kanssa ja mihin suuntaan he veisivät meidän musiikkiamme. Kun saimme biisin valmiiksi, huomasimme heti, että nämä miehet tietävät, mitä tekevät.

– Furlong ja Brittain olivat kuunnelleet meidän musiikkia nuoruudessaan, joten heillä oli ulkopuolinen näkökulma, mihin suuntaan Papa Roachin musiikkia pitäisi viedä. Yhdistelimme heidän näkökulmiansa omiimme, mikä osoittautuikin hyvin luovaksi kirjoittamisprosessiksi. Heidän kanssaan kaikki valmistui yksinkertaisen nopeasti, Palermo toteaa selkeästi.

Entä miten levyntekoprosessi sujui käytännössä?

– Oikeastaan meillä ei ollut paljoakaan hidastavia tekijöitä. Levytysprosessi sujui hyvinkin mallikkaasti ja helposti. Kaikki toimi loistavasti, mutta sitten oli biisejä, jotka laitoimme suoraan suosiolla syrjään ja aloitimme työstämään jotain muuta. Se oikeastaan oli koko levytysprosessin teema: teimme koko prosessin nopealla tempolla, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tiesimme, mitä halusimme ja kun meillä oli kädet täynnä biisejä, tiesimme, että levy olisi siinä. Meillä oli todella mukavaa tuottajiemme kanssa. Ehkä jopa niinkin mukavaa, että palkkaamme heidät seuraavallekin levyllemme.

Levytysprosessin aikana varmasti jokaiselle muodostuvat ne omat lempilapsensa, joten mitkä kappaleet olivat ne, joihin Palermo mieltyi eniten?

– Yksi suosikkikappaleeni levyltä on Crooked Teeth, koska se on niin energinen ja voimakas. Toisessa säkeistössä on pieni punk rock -rytmi, josta pidän erityisesti. Ensin se menee hyvinkin nopeaa ja sitten iskee breakdown-kohta. Kappale iskee niin kovaa, että se erottuu selkeästi muiden joukosta. Rakastan soittaa sitä livenä.

– Toinen suosikkikappaleeni on None Of The Above, joka on levyn viimeinen biisi. Se on yksinkertaisesti erinomainen biisi. Siinä on erityisen hyvin rokkaava kertosäe, ja muutenkin säkeet ovat hyvin riisuttuja. Minusta on mielenkiintoista kuunnella, kuinka hyvin Shaddix laulaa osuutensa. Uskon jopa, että tämä biisi on meidän kokeellisin biisi tällä levyllä.

Vaikka tuorein levy tuokin yhtyeen tyyliin vivahteita vanhasta, silti se poikkeaa edellisistä levyistä kokeilevuudellaan.

– Me yritämme aina uudistua ja löytää uusia näkökulmia musiikkiimme, kuten teimme tämänkin albumin kohdalla. Albumi oli meille hyvinkin kokeilunhaluinen. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että olemme silti aina rockbändi henkeen ja vereen, eikä se tule koskaan muuttumaan. Haluamme kuitenkin koko ajan etsiä uusia keinoja kehittää musiikkiamme ja nostaa sitä uusille tasoille.

 

 

 

AITOJA TARINOITA ELÄMÄSTÄ

Jo Infest-levyn aikoihin tuli hyvinkin selväksi, etteivät yhtyeen käsittelemät aiheet ole sieltä helpoimmasta päästä. Usein kappaleet ovatkin käsitelleet elämän synkkiä puolia kuten ahdistusta ja itsemurha-alttiutta. Kysyn Palermolta, miltä tuntuu, kun heidän musiikillaan on niin suuri vaikutus faneihin, että se on jopa pelastanut elämiä ja auttanut ihmisiä eteenpäin vaikeiden asioiden yli.

– Mielestäni lyriikoiden sisältö on tässä se, mikä ratkaisee. Shaddixin kirjoittaessa lyriikoita teksti tulee suoraan hänen sydämestään. Kaikki mitä hän kirjoittaa, on täyttä totta, eikä mitään keksittyjä skenaarioita. Ihmiset osaavat samaistua sanoitusten aitouteen. Biisit näyttävät, että me kaikki olemme vain ihmisiä ja käymme samoja asioita läpi. Ihmiset voivat samaistua biiseihimme ja väitän, että se ei tule koskaan muuttumaan. Emme pystyisi yhtäkkiä alkaa kirjoittamaan keksityistä asioista. Se ei olisi meitä.

– Kun soitamme livenä, näemme ihmisten laulavan biisejämme, hymyilevän ja itkevän. Se on todella voimauttava tunne. En edes osaa kertoa, kuinka useasti ihmiset ovat tulleet kertomaan meille, miten musiikkimme on pelastanut heidän elämänsä. Siinä tilanteessa tuntee itsensä nöyräksi, mutta samaan aikaan olen vain, että mitä, minähän olen vain rumpali… Mutta onhan se imartelevaa kuulla tuollaista palautetta. Emmekä todellakaan ota sitä heppoisesti. Mehän laulamme hyvinkin rankoista aiheista, ja on mahtavaa tavata ihmisiä, joiden elämää musiikkimme on muuttanut. Se on todella uskomatonta.

Entä tunteeko Palermo olevansa vastuussa siitä, että hän olisi hyvä esimerkki faneille? Hän kertoo:

– Tietysti! Uskon, että meillä kaikilla on suuri vastuu, mutta meidän ei tarvitse pakottaa itseämme olemaan muuta kuin mitä olemme. Biisimme ovat hyvin todenmukaisia ja aitoja. Se on tyyli, miten kirjoitamme. Olisi outoa, jos me yhtäkkiä alkaisimme kirjoittamaan biisejä rannoista ja hiekoista. Saattaahan sekin tapahtua, koska onhan sekin oikeaa elämää, Palermo toteaa naurahtaen. Yritämme pysyä normaaleissa elämän skenaarioissa, joita oikeasti tapahtuu. Musiikkiamme on hyvin terapeuttista kuunnella, koska voit helposti samaistua lyriikoihin.

Haastattelun päätteeksi sain Palermon hieman mietteliääksi kysymällä, onko maailmassa jokin kysymys, johon hän olisi aina halunnut vastata, mutta kukaan ei ole koskaan kysynyt sitä häneltä.

– Juuri tuo kysymys! Palermo naurahtaa. En keksi näin nopeasti mitään. Tämä oli sen verta vaikea kysymys, mutta erityisen hyvä. Yleensä luotan niihin kysymyksiin, mitä toimittaja kysyy.

FACTS FILE
UUSIN JULKAISU HAASTATELTAESSA

Crooked Teeth
KOTIPAIKKA
Vacaville, Kalifornia, USA

JÄSENET
Jacoby Shaddix - laulu
Jerry Horton - kitara
Tobin Esperance - basso
Tony Palermo - rummut


DISKOGRAFIA
Old Friends from Young Years 1997
Infest 2000
Lovehatetragedy 2002
Getting Away With Murder 2004
Paramour Sessions 2006
Metamorphosis 2009
Time for Annihilation 2010
The Connection 2012
F.E.A.R. 2015
Crooked Teeth 2017
© Imperiumi MMVII. Teksti: Anneli Keski-Petäjä   Kuvat: Papa Roach, Eleven Seven Music. Live: Samuli Keskitalo
http://www.paparoach.com/ Lisää tietoa tästä artistista imperiumi.net:ssä Lukukertoja : 714 Palaa »