Kansitaide Maj Karma
Sodankylä
CD
[ Megamania ]

( 7 )
Osta levy LEVYKAUPPA Äxästä! Osta CDON:ista
01. Avaus
02. Pohjola
03. Kyynel
04. Sodankylä
05. Pää
06. Kello 18.00
07. Sarvia ja hampaita
08. Pakko
09. Katala kamara
10. Turpaan vaan
11. Aaverakastajat
Suomen melankoliametallin johtotähti,Maj Karma, on kokenut pienoista uudistumista kuudennen täyspitkän levynsä, Sodankylä, myötä. Yhtyeen nimestä tipahti pois ”Kauniit Kuvat” ja ensimmäistä kertaa yhtyeen uralla levyn on tuottanut jokin muu taho kuin yhtye itse. Tällä kertaa nappuloita väänsivät ja bändiä komensivat Gabi Hakanen ja CMX:n Janne Halmkrona.

Levyn potkaisee introna toimiva Avaus, joka lupaa oikein hyvää, raivoisaa Maj Karmaa. Seuraavana rullaava Pohjola on ”tyypillistä” karmarunttausta, ihan maukasta sellaista sanoitusten tarpoessa rakkaudentunnustuksen partaalla. Varmasti asia, johon monet pohjoisemmat, ja miksei etelänkin asukit pystyisi samaistumaan. Ensisinkuksi valittu Kyynel onkin sitten yksi terävimmistä osoituksista uudistuneen Maj Karman linjasta. Sopivan pop, sopivan rock, ja sopivan Karmaista. Eli toimii kuin tonni tiiliä. Sodankylä on taas yllättävän paljon CMX:ltä maistuva maalailu, ja uskon Halmkronalla olleen sanottavansa tästä kappaleesta. Kertosäkeessä mahtavan melankolinen tunnelma, ja selkeästi potentiaalia seuraavaksi sinkkuvalinnaksi? Pää jyrää taas perinteisen Karman keinoin ja potkii kieltämättä kivuliaasti jalkoväliin. ”Ikävystymistä lomalla, ikävystymistä Loosessa”, Ylpön vittumaiset sanoitukset ovat kohdallaan. Kello 18:00 on taas omalaatuisesti maalaileva tarina rakkaudesta ja sen päälaelleen kääntymisestä, välillä tulee jopa mieleen yhtyeen Kaakao-levyn raita ”Saksalaista musiikkia”. Ei tosin tyylin, vaan tunnelman puolesta, juuri sopivan omalaatuista. Sarvia ja Hampaita on taas paljon perinteisempää Maj Karmaa. Pakko taas vaikuttaa selkeältä sinkkubiisiltä, ja onnistuu hyvin uudessa ”pop” –ajattelussa. Tunnelman puolesta liikutaan Rautaneito –levyn sektorilla. Seuraavaksi tuleekin jotain yllättävää, nimittäin kappalepari Katala Kamara ja Turpaan Vaan tuntuivat suorastaan jopa tylsiltä. Katala Kamara toimii hetkittäin, mutta hidastelu Turpiin Vaan ei tuntunut puhuttelevan millään muotoa. Ensimmäinen kerta, kun näin tapahtuu Maj Karman kanssa. Levyn päättää utuisan surullinen Aaverakastajat, joka jälleen kertoo hiipuneesta parisuhteesta. Biisistä olin poimivinani erinäisiä CMX –kaikuja, lieneekö tuottaja taas asialla.

Sanoituksellisesti Sodankylä on täynnä rakkauslauluja, tai ainakin rakkaudesta kertovia lauluja. Usein siitä, miten homma ei toimikaan ja ero on edessä. Ylpöstä on tullut tavallaan Samuli Putron paha kaksoisveli, etenkin kappaleen Turpaan vaan heitto ”nyt puhuu nyrkki eikä poika” on kummastusta herättävä, koska Maj Karma ei ole aikaisemmin muihin yhtyeisiin viitannut millään tavoin. Lisäksi sanoitusten puolella Maj Karma on nyt hyvin suorasukainen. Aikaisemmilla levyillä kaikkea ei ole tavattu niin suoraan kuulijalle, nyt sanoituksissa mennään suoraan asiaan.

Vaikka Sodankylä poikkeaa hieman aikaisemmista Maj Karman levyistä uusien tuottajavoimien vuoksi, ei se silti ole mikään dramaattinen hyppy pimeään yhtyeeltä. Mutta silti levy ei tunnu aivan yhtä tasavahvalta suoritukselta kuin aikaisemmat levyt, koska nyt ensimmäistä kertaa on levylle eksynyt myös pari tylsää biisiä, valitettavasti. Vaikka levyä kuuntelee mielellään, niin kokonaisuus ei ole yhtä hyvin virtaava kuin aikaisemmilla levyillä. Tuntuu siltä, että bändi osaa edelleen hommansa, mutta ehkä ohjaksien luovuttaminen jollekin muulle studiossa ei sittenkään ollut niin hyvä idea? Mikäli tyyliä jatketaan myös seuraavalla levyllä, niin musiikki varmasti jalostuu. Mutta kivuton ei siirtymä ole Maj Karmalle ollut.

16.10.2004, Niko Kaartinen
Muita levyarvioita Imperiumissa Lisää »
Salama
Salama
[ CD ]
Ukkonen
Ukkonen
[ CD ]
http://www.majkarma.com Kerro kaverille Lisää tietoa tästä artistista imperiumi.net:ssä Osta CDON:ista Osta Levykauppa Äxästä Lukukertoja : 5438
Palaa »
 
Bookmark and Share