Kansitaide Exit Eden
Rhapsodies In Black
CD
[ Napalm Records ]

( 5+ )
Osta levy LEVYKAUPPA Äxästä! Osta CDON:ista
01. Question Of Time
02. Unfaithful
03. Incomplete
04. Impossible
05. Frozen
06. Heaven
07. Firework
08. Skyfall
09. Total Eclipse
10. Paparazzi
11. Fade To Grey

Kun kuulin arvostamani Amanda Somervillen kasanneen muutaman muun raskaassa musiikissa lähinnä auttavasti meritoituneen naislaulajattaren kanssa pophittejä sinfometalliksi versioivan Exit Edenin, minua hirvitti. Projektista tiedotus menee niin vahvasti naiskeihäänkärjellä, että levyn soittajistosta ei edes kerrota mitään. Kaiketi Rhapsodies In Black on sitten sitä keskieurooppalaisten kammottavan epämääräisesti ja keinotekoisesti määrittelemää "female fronted metalia."

Coveralbumit ovat vaikea laji. Tosi harva kappale on parantunut coveroimalla. Ei silloinkaan, kun uusioversioiden radikaalisti muunnellut sovitukset ruokkivat puupäisesti vain yhtä genreä kuuntelevaa kohdeyleisöä. Exit Edenissä on perustavanlaatuinen vika ja se on se, että bändi valikoi lainabiisinsä enemmän kappaleiden tunnettuuden perusteella kuin sitä ajatellen, saako niistä toimivia sovituksia.

Rhapsodies In Blackillä sopraanoheviksi taivutellaan muun muassa Madonnan, Adelen, Lady Gagan, Katy Perryn ja Rihannan tunnettuja iskusävelmiä. Idea ei ole tuore. YouTube on väärällään parempia – vaikkakin tuntemattomampien bändien tekemiä – megatähtien poprallien metallicovereita.

Albumin aikana käy kivuliaan selväksi, että ainakaan maagisella laulusoundillaan lumoavaa Adelea, vähäeleisesti naksuttelevia Depeche Modea ja Visagea tahi Madonnan viipyilevän vainoavaa Frozenia ei olisi kannattanut käydä nykimään. Exit Edenin versiot ovat hirveätä kuunneltavaa. Joka biisi on valettu samalla muotilla: särökitaravalli rouhii massiivisena mutta hengettömänä ja jousiorkkaplugaria ei säästellä. Biisistä on etsitty "rooliin" sopiva laululinja kullekin laulajattarelle, ja se saa säkeistöt kuulostamaan päälle liimatuilta kuin juoneton rockooppera. Kertosäkeissä puhalletaankin sitten niin kuorot kuin orkesterit täysillä. Koko härdellin dynamiikka tuntuu olevan mallia sinfonia päälle/pois.

Ettei nyt aivan lyttäämiseksi menisi, kehaisen kuitenkin sen verran, että omimmillaan Exit Eden on alkujaankin isoissa balladeissa. Bryan Adamsin Heavenin versiosta annan bändille puhtaat paperit. Myös Bonnie Tyler -laina Total Eclipse on alunperinkin melko paisuteltua tavaraa, ja pääsee rapean miesvierasäänen avustamana komeasti lähes kalkkiviivoille tässäkin… kunnes kitarasoolon virkaa tekevä tiluhelvetti lyö tyylitajua avokämmenellä naamaan. Katy Perry -laina Firework  kuuluu myös levyn kuuntelukelpoisimpiin, sillä sen laululinja on, kuoroiksi karkaavia kertosäkeitä lukuun ottamatta, jätetty melko lailla rauhaan.

Levyllä on siis hetkensä, mutta liian usein Rhapsodies In Blackilla soi tyylitajuton sonta. Kaiken ei tosiaankaan tarvitse olla oopperaheviä.



31.07.2017, Mape Ollila
http://www.exit-eden.com/ https://www.facebook.com/ExitEdenMusic/ Lisää tietoa tästä artistista imperiumi.net:ssä Osta CDON:ista Osta Levykauppa Äxästä Lukukertoja : 1336
Palaa »