Kansitaide Ulver
The Assassination of Julius Caesar
CD
[ House of Mythology ]

( 8½ )
Osta levy LEVYKAUPPA Äxästä! Osta CDON:ista
01. Nemoralia
02. Rolling Stone
03. So Falls the World
04. Southern Gothic
05. Angelus Novus
06. Transverbenation
07. 1969
08. Coming Home

Kesto: 43:48

Jos Ulverin diskografiaa luetaan hieman kärjistetyin näkökulmin, voisi sanoa yhtyeen edellisestä varsinaisesta täyspitkästä kuluneen kuutisen vuotta. Tämä ei tarkoita, että yhtye olisi makoillut sillä välin laakereillaan ilman luomisvoiman nostattavia siipiä – näihin vuosiin on mahtunut erinäisiä kokeiluja live-nauhoitusten kanssa, soundtrack-maailmoja ja paljon muuta. Kuitenkin Wars of the Roses (2011) on selkeästi se viimeisin yhtenäinen Ulver-albumi, joten ei ole ihme, että The Assassination of Julius Caesariin tarttuu innolla ja mielenkiinnolla.

Levyltä tarjottu maistiainen eli avausraita Nemoralia sai kuitenkin kuulijat epävarmoiksi: ovatko Norjan kummajaiset antaneet hieman periksi ja lähteneet sukeltelemaan pehmeisiin valtavirtoihin Depeche Moden hengessä? The Assasination of Julius Caesar tarjoilee enemmänkin samaa kattausta, ja vaikkapa 1969:n ja Rolling Stonen naislaulut ja muutamat radioystävällisyyttä lähestyvät sähköiset juoksutukset voivat olla monelle liian kova – tai tässä tapauksessa pehmeä – pala purtavaksi. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä ei ole mikään noviisisakki elektromusiikin maailmassa – vaikka jotkut irvileuat vieläkin sanovat, että Ulver on vain joukko metallityyppejä tekemässä sähköistä musiikkia, on todellisuudessa musiikista vastuussa taidokas ja näkemyksellinen lauma.

Niinpä seesteisyydestä ja jopa tanssivasta rytmikkyydestä huolimatta levy sisältää paljon haastavaa tavaraa, joissa voi kuulla kaikuja ATGCLVLSSCAP-albumin erinäisistä krautrock-kokeiluista. Ulver osaa himmailla tunteikkaasti, mutta nyt mukaan pistetään paikoin vieläkin junnaavampi poljento, joka lähtee tyylikkäästi lentoon. Yhtye osaa myös vaihtaa kaistaa sulavasti kuten Rolling Stonessa, jossa trendikkäästi keinuva pääteema vie lopulta eeppisiin kohinoihin. Vanhatkin sävyt ovat myös mukana: Coming Home heittää saksofonillaan siiman Perdition Cityn suuntaan, kun taas So Falls the World nojaa perinteisiin instrumentteihin Wars of the Rosesin hengessä – kunnes lähtee kiinni varsin epäulvermaiseen teknobiittiin.

Loppujen lopuksi kyse ei kuitenkaan ole siitä, onko levy kokeileva vai valtavirtaa, vaan siitä, onko levy hyvä. Kuten aikaisemmin mainittu Rolling Stone, muutama muukin kappale lähtee liikkeelle yhdestä pisteestä vieden kuulijan lopulta aivan toisiin tunnelmiin. Toisten mielestä tällainen kimpoilu kertoo hajanaisuudesta, mutta mielestäni nämä siirtymiset on tehty niin luonnollisesti ja hyvällä tyylitajulla, että voidaan sanoa Ulverin luoneen nahkansa taas erittäin kiitettävästi. On myös mukava kuulla Kristoffer Ryggin sametinpehmeää ja komeasti värisevää ääntä taas näin selkeässä roolissa. The Assassination of Julius Caesarin myötä Ulver lähestyy varovaisesti valtavirtaa mutta pitää silti toisen jalan vahvasti omintakeisuudessa ja kokeilevuudessa. Muutamaa tyhjäkäyntistä kohtaa lukuun ottamatta vahva suoritus vanhoilta susilta.



13.04.2017, Antti Klemi
Muita levyarvioita Imperiumissa Lisää »
ATGCLVLSSCAP
ATGCLVLSSCAP
[ CD ]
Messe I.X-VI.X
Messe I.X-VI.X
[ CD ]
Childhood's End
Childhood's End
[ CD ]
The Norwegian National Opera
The Norwegian National Opera
[ DVD ]
Wars of the Roses
Wars of the Roses
[ CD ]
http://jester-records.com/ulver/ulver.html https://ulver.bandcamp.com/ Lisää tietoa tästä artistista imperiumi.net:ssä Osta CDON:ista Osta Levykauppa Äxästä Lukukertoja : 2661
Palaa »