-->
Kansitaide X Japan
We Are X Soundtrack
CD
[ Legacy Recordings/Sony ]

( 8 )
Osta levy LEVYKAUPPA Äxästä! Osta CDON:ista
01. La Venus (Acoustic Version)
02. Kurenai (from The Last Live)
03. Forever Love
04. Piano Strings of Es Dur
05. Dahlia
06. Crucify My Love
07. Xclamation
08. Standing Sex (from X Japan Returns)
09. Tears
10. Longing / Setsubo-no-yoru
11. Art of Life (3rd Movement)
12. Endless Rain (Live)
13. X (from The Last Live)
14. Without You (Unplugged)

Kesto: 79 minuuttia.

Kun legendaarinen X Japan viime vuonna ilmoitti uudesta levystä tälle vuodelle, faneilla meni pakka sekaisin. Nyt tuo levy on julkaistu, eikä se ole uusi studiolevy vaan loisteliaan We Are X -dokumenttielokuvan soundtrack, joka sisältää ainoastaan yhden uuden biisin ja yhden vain tätä kokoelmaa varten tehdyn version vanhasta kappaleesta. Se kuitenkaan tuskin faneja pettymään saa, sillä X:n tähänastisen albumilevytysuran loputtua vuonna 1997, kaikki vanhatkin biisit ovatkin jo kaivanneet parempaa äänikäsittelyä.

X Japanista on siis tehty ison budjetin dokumenttielokuva. Mikä helvetti siis on X Japan? Ummikoille tiettäväksi siis tehtäköön, että:

X Japan on kotimaansa suurin, tärkein ja paras rockyhtye ikinä. 1982 perustettu X Japan keksi kotimaansa lähes kaikkea rockia vuosikymmenet leimanneen lookin, "visual kein", joka varsinkin oman aikansa konservatiivisessa ja patriarkaalisessa Japanissa oli kuin visuaalinen vallankumous, hätkähdyttävä ja räikeä. Shoujo manga -sarjakuvien hauraita hahmoja muistuttavien X-rokkarien rinnalla muutamaa vuotta myöhemmin MTV:n musavideoissa turhankin yleisiksi käyneet Sunset Stripin tyttöpojatkin olivat rumia kuin sian perseen syylät.

X Japan on myynyt yli 30 miljoonaa levyä. Sen maailmanlaajuinen faniarmeija muistuttaa uskonnollista kulttia. Kun kitaristi hide (Hideto Matsumoto) viisi kuukautta X:n viimeiseksi jääneen konsertin jälkeen toukokuussa 1998 jätti omasta valinnastaan tämän maailman ja haudattiin, kuoppaajaisissa oli viisikymmentätuhatta ihmistä, haudalle kerääntyi kaksi kilometriä pitkä kukkajono ja kourallinen faneja yritti seremonioiden aikana seurata idoliaan tuonpuoleiseen. Kolme onnistui.

Kun Metallica oli äänittämässä vuonna 1993 osia Load-albumilleen Hollywoodin One On One Recording -studiolla ja X:n säveltäjä-pianisti-rumpali Yoshiki Hayashille iski inspiraation puuska eikä häntä huvittanut jonottaa, Yoshiki osti koko kioskin.

Jopa maailman (nykytiedon valossa kuitenkin ehkä vasta toiseksi) itseriittoisin ihminen, Gene Simmons, sanoo että "Jos ne kundit olisivat syntyneet Yhdysvalloissa, he voisivat hyvinkin olla maailman suurin bändi."

Semmoinen on X Japan.

Musiikillisesti X on helpompi selittää: se on kuin Hanoi Rocksia Helloween-nopeuksissa... ja niin imeliä balladeja että ne saavat diabeteksenkin sairastumaan diabetekseen. Levyn aloittaakin yksi niistä, akustinen pianoslovari La Venus. Olen jo pitkään väittänyt että X:n mahtiballadeilla upotetaan Titanic-tunnareita. Kokoelman ainoa uusi kappalese, La Venus, on juuri sellainen biisi: ei mitään muuta kuin Yoshin nerokas pianomelodia ja Toshimitsu Deyaman alaston, sielun vereslihalle raapiva laulusoundi. Se seuraa samaa formulaa, jotka tällä kokoelmalla edustavat myös Forever Love, Crucify My Love, Tears, Endless Rain ja Without You, isoja hittejä jokainen aikoinaan. Vaikka ne keskenään melko samanlaisia ovatkin, kukaan – ei siis KUKAAN – tee mahtipontisia slovareita yhtä hyvin kuin X Japan. Eikä yhtä kamalia sanoituksia. Niitä ei kannata kuunnella. Onneksi ne ovat aina ainakin osittain japaniksi. Kokoelmalla on myös kolme välisoittoa, Piano Strings of Es Dur, Xclamation ja Longing/Setsubo-no-yoru, joiden funktio lienee elokuvallinen – tai sitten korostaa sitä, että Yoshi todellakin on klassisesti koulutettu säveltäjä. Joka tapauksessa, kun kokoelman 80 minuutista 49 koostuu balladeista tai lempeätempoisesta klassisesta/sinfonisesta musiikista, We Are X on paitsi hyperglykemian (sokeriöverit) musiikillinen vastine, myös, öh... "liian eeppinen" annos kerralla kuunneltavaksi. Minullekin, vaikka estoton X-fanipoika olenkin.

Vaikka X tässä itseään mahtiballadiautomaatiksi brändääkin, We Are X:n vähäinen rokimpi tarjonta on kuitenkin aivan yhtä legendaarista kuin hituritkin. Kurenai (verenpunaista) on 1985 tehty kiivaasti rokkaava livesuosikki, joka oli alkujaan yhdeksää minuuttia hipovasta mitastaan huolimatta X:n debyyttisingle jättimäisen Sonyn suojissa vuonna 1989. Vaikka sinkkukappaleen alkuperäisen version asema X:n uralla on myyttinen, kokoelmalle päätynyt X:n tunnetuimman kokoonpanon viimeisellä keikalla uudenvuoden 1998 aattona Tokyo Domessa äänitetty vajaat kuusiminuuttinen versio on vielä tunnetumpi. Samalla keikalla äänitetty X on pakkovalinta, sehän on kuin fanien uskontunnustus. Dahlia puolestaan on X:n tavaramerkki, yhtyeen glam-speed-punk-proge-tyylin parhaiten yhteen biisiin kiteyttävä seitsenminuuttinen.

Sen sijaan keskinkertaisen Standing Sexin sisällyttämistä kokoelmalle en ymmärrä ja siitäkin on mukana liveversio, vuonna 2008 julkaistulta, melko turhalta vuoden 1993 X Japan Returns -taltiolta. En myöskään ymmärrä Art Of Lifen – joka muuten on yksi maailman parhaita kappaleita ikinä – kolmosmovementin silpomista irti 36-minuuttisesta teoksesta, semminkään kun kokoelmalle olisi voinut – niin musiikillisesti kuin draamallisestikin sisällyttää esimerkiksi Jaden tai uudemman kappaleen, Born To Be Freen. Vaan kaiketi sen, ja Saw IV:n soundtrackilla 2007 X:n yllättävän comebackin alleviivanneen I.V.:n paikka on X:n paluusta kertovassa dokkarissa, jos sellainenkin joskus saadaan...

Elokuvaa kokonaan näkemättä on paha sanoa, paljonko biisivalinnoista on puhtaasti elokuvallisia, mutta mm. juuri Standing Sexin, Art Of Lifen paloittelumurhan, levyn pituutta turhaan paisuttavien välisoittojen ja turhan paksun hiturimarenkikuorrutuksen vuoksi We Are X jää melko kauas täyspotista.



13.03.2017, Mape Ollila
http://www.wearexfilm.com https://www.facebook.com/XJapan/ Kerro kaverille Lisää tietoa tästä artistista imperiumi.net:ssä Osta CDON:ista Soita Spotifyssa Osta Levykauppa Äxästä Lukukertoja : 3397
Palaa »
 
Bookmark and Share