Kansitaide Hackett, Steve
Genesis Revisited II
2CD
[ InsideOut ]

( 6½ )
Osta levy LEVYKAUPPA Äxästä! Osta CDON:ista
CD1:
The Chamber of 32 Doors
Horizons
Supper’s Ready
The Lamia
Dancing With The Moonlit Knight
Fly On A Windshield
Broadway Melody of 1974
The Musical Box
Can-Utility And The Coastliners
Please Don’t Touch

CD2:
Blood On The Rooftops
The Return Of The Giant Hogweed
Entangled
Eleventh Earl Of Mar
Ripples
Unquiet Slumbers For The Sleepers …
... In That Quiet Earth
Afterglow
A Tower Struck Down
Camino Royale
Shadow Of The Hierophant

“Tunnen sympatiaa Hitchcockin tarvetta kohtaan kuvata uudelleen varhaisfilminsä. Visio on selkeämpi ja tekniikka kehittyneempää. Meille kaikille muusikoille viattomuuden lauluista tulee väistämättä kokemuksen lauluja. Rakastan Genesiksen musiikkia niin paljon, että haluan tuoda sitä esiin enemmänkin. Houkutus antaa noille kappaleille lisää yksityiskohtia ja selkeyttä kävi vastustamattomaksi.” Näin kertoo Steve Hackett motiiveistaan Genesis Rivisited II:n tekemiselle.

Motiiveiksi olisi voinut vielä lisätä muutaman vuoden takaisen avioeron, jonka ansiosta Hackett ei voi koskaan jäädä eläkkeelle, vaikka joskus haluaisikin. Ja kun levymyynnit kaikkialla ovat laskusuunnassa, on uuden musiikin tekemistä taloudellisempaa tuijottaa menneisyyteen ja levyttää vanhat klassikot uusiksi monta ikäpolvea kiinnostavan tähtikaartin avustuksella.

Hitchcockin uudelleenfilmatisointien kaltaisiin neronleimauksiin ja alkuperäistöiden päihittämisiin ei Hackett yllä Genesis Revisited II:lla. Toisaalta hän ei myöskään ole tehnyt aivan yhtä kyseenalaisia uudelleensovituksia vanhan yhtyeensä kappaleista kuin kuusitoista vuotta sitten ilmestyneelle ykkösosalle.

Soitannollisesti Hackettin uusissa Genesis-versioinneissa ei ole mitään moitittavaa. Kappaleiden sovitukset ovat jopa varovaisen uskollisia alkuperäisille levytyksille ja suurimmat musiikilliset muutokset kuullaankin lähinnä hienovaraisesti pitkitettyjen tai muutettujen introjen ja outrojen muodossa. Luonnollisestikin tuotanto ja soittotyyli ovat kokeneet päivityksen, vaikka alkuperäisversioilla olennaisesti soivat Mellotronit ja akustiset kitarat ovat edelleen jylhästi läsnä.

Aivan yhtä suuria hurraa-huutoja ei voida päästää solistiroolitusten kohdalla kuin alkuperäishenkeä kunnioittavien instrumentaatioiden kanssa. Jo lähtökohtaisesti Peter Gabrielin alkuperäisvokalisointien päihittäminen osoittautuu mahdottomaksi tehtäväksi, mistä levyn laulajakatras selviytyy vaihtelevin tuloksin. Se ei silti merkitse, etteikö niiden joukosta löytyisi onnistumisia.

Ehdottomien onnistujien joukkoon lukeutuu Nik Kershaw'n tulkitsema The Lamia, jossa on tavoitettu kappaleen raukea alkuperäishenki ja tuotu mukaan myös omaakin otetta. Samaa voi todeta Francis Dunneryn laulamasta Dancing With The Moonlit Knightista, jossa entinen It Bites-solisti on lähellä päihittää Gabrielin alkuperäisosuudet tinkimättä siltikään omasta persoonallisuudestaan. Aina yhtä miellyttävä-äänistä John Wettonia (Asia) kuunnellessa tulkitsemassa Afterglowia voi vain harmitella miksei hän ole saanut laulettavakseen enempää kappaleita.

Todelliseksi yllättäjäksi solistien joukosta nousee Steven Wilson (Porcupine Tree), jonka peribrittiläisyyttä henkivä esitys Can-Utility And The Coastlinersissa muodostuu yhdeksi levyn suurimmista kohokohdista. Wilsonin rajalliset äänivarat tunteville kappaleen lakonisesti esitetty loppuosa osoittautuu yllättäväksi, mutta toimivaksi ratkaisuksi. Yhtä peribrittiläisillä linjoilla mennään Jakko M. Jakszykin laulamassa Entangledissa.

Genesis-kappaleiden toimivuus feminiinisestä perspektiivistä on tullut selväksi 1990-luvun puolivälissä julkaistulla tribuuttilevyllä Supper´s Ready, jolla Annie Haslam esitti upean version kappaleesta Ripples. Vastaavaa lähestymistä samaisesta kappaleesta kuullaan Genesis Revisited II:llakin, tällä kertaa Amanda Lehmannin tulkitsemana.

Hienojen tulkintojen vastapainoksi mukaan mahtuu luonnollisesti myös muutama kammotus ja väliinputoajakin. Neal Morsen ja Roine Stoltin läsnäolo The Return Of The Giant Hogweedillä tarjoaa herroille epäilemättä mahdollisuuden työskennellä suuren kitaristi-idolinsa kanssa, mutta kiltisti sanottuna kappale ei istu millään muotoa Morsen suuhun. Mikael Åkerfeldtin (Opeth) ja Simon (Philin poika) Collinsin valitsemista Supper´s Readyn tulkeiksi ei voi pitää muuna kuin potentiaalisen mainosarvon nostattajana, vaikkakin on kehaistava ideaa muokata maineikas eepos useamman solistin esitettäväksi.

Väliinputoajien joukkoon taas jäävät rumpali Gary O´Toolen ja Nad Sylvanin (Agents Of Mercy) tulkinnat. Gary O´Toole on jo vuosien ajan laulanut Steve Hackettin keikoilla Blood On The Rooftopsia ja Fly on a Windshieldiä, mutta se mikä toimii kelvollisesti keikoilla, ei välttämättä riitä studiossa.

Olen silloin tällöin ihmetellyt mitä ihmeellistä Roine Stolt on kuullut Nad Sylvanin äänessä, kun herrat pistivät Agents Of Mercy -yhtyeensä pystyyn. Sylvanilla on kieltämättä ainutlaatuinen ääni, joka kuitenkin kuulijan mielialasta riippuen joko ärsyttää tai istuu erinomaisesti kokonaisuuteen. Sylvanin laulamista kappaleista The Musical Box on onnistunein, sillä se onnistuu esittelemään hänen äänestään vaikuttavia puolia, joita ei aiemmin ole kuultu. Eikä onnistu ärsyttämään kuin hetkittäin!

Varsinaisten Genesis-coverien lisäksi levyltä löytyy kappaleita myös Hackettin soololevyiltä. Shadow of The Hierophantin, A Tower Struck Downin ja Please Don´t Touchin sisällyttäminen Genesis-materiaalin joukkoon on sikäli perusteltua, että Hackett oli alkujaan tarjonnut sävellyksiään Genesikselle yhtyeessä oloaikanaan. Musiikillisesti uudet tulkinnat eivät tuo niihin uusia ulottuvuuksia, ellei myöhemmin syntyneen Camino Royalen päälle liimatulta kuulostavia jazz-elementtejä lasketa mukaan.

Epäilemättä Genesis Revisited II saa osakseen hiljaisen hyväksynnän Steve Hackettin vannoutuneimmilta faneilta ja tarjoaa tekijälleen hyvän syyn pitää vanhat Genesis-kappaleet tulevien kiertueiden ohjelmistossa. Ja tuskinpa tästä ärsyyntyvät kovimmatkaan Genesis-fanit. Jos Genesis Revisited II ei onnistu tekemään sitä musiikillisessa mielessä, niin aina jostain löytyy joku, joka vetää herneen nenään levykannen tulvakuvasta ja pitää sitä rienaavana New Yorkin viimepäiväisten tapahtumien valossa.



01.11.2012, Kalevi Heino
Muita levyarvioita Imperiumissa Lisää »
Beyond the Shrouded Horizon
Beyond the Shrouded Horizon
[ 2CD ]
Out of the Tunnel's Mouth
Out of the Tunnel's Mouth
[ CD ]
Wild Orchids
Wild Orchids
[ CD ]
Hungarian Horizons - Live in Budapest
Hungarian Horizons - Live in Budapest
[ DVD ]
Somewhere in South America: Live in Buenos Aires
Somewhere in South America: Live in Buenos Aires
[ DVD ]
http://www.hackettsongs.com/ Lisää tietoa tästä artistista imperiumi.net:ssä Osta CDON:ista Osta Levykauppa Äxästä Lukukertoja : 1946
Palaa »